Workshop Waarom eens niet gaan filosoferen met je leerlingen? Klinkt dit te moeilijk? Laat je dan begeleiden door een ervaren filosofisch gespreksleider. Je zult merken dat je het nadien best zelf aandurft en aankunt.
Tijdens het filosoferen met kinderen steken we het eigen gelijk in de kast. Het is geen debat of praatronde. Het is een dialoog die aangestuurd wordt via de socratische denkhouding. ‘Alles wat ik weet, is dat ik niets weet’. Socrates gaf nooit zelf zijn mening, hij bleef gewoon vragen stellen.
Filosoferen met kinderen creëert een veilige denkruimte waar kinderen samen de dingen onderzoeken. De focus ligt op het zelf stellen van vragen. De leerlingen leren naar elkaar luisteren, te reageren op de ander zijn standpunt en diens mening juist te verwoorden.
Verwondering wordt aangesproken en kinderen worden zich bewust van hun eigen denken. Filosoferen stimuleert hun zelfvertrouwen doordat hun eigen denken serieus wordt genomen. Taalvaardigheid wordt spelenderwijs aangewend. Er is geen angst om foute antwoorden te geven en schuchtere leerlingen durven meer het woord nemen tijdens een filosofeersessie.
Steven Raeman is Brusselaar, moraalfilosoof met 20 jaar ervaring in het onderwijs. Steven maakt deel uit van de de onderzoeksgroep ExploRatio (Filo-zoo, Eco-zoo, …) van Hogeschool Odisee die pedagogisch materiaal uitwerkt en uittest om te filosoferen met kinderen.
Men kan filosoferen over duurzaamheid, dieren en empathie. Maar ook over tijd, ruimte, vriendschap etc.
Steven Raeman verzorgde reeds de filosofeersessies bij de film 'Aatos en de wereld' en verschillende theater- en filmvoorstellingen.
Een filosofeersessie duurt tussen de 50 en 100 minuten, afhankelijk van de leeftijd.
Datum wordt in overleg met Steven vastgelegd. De workshop kan op school of in het GC doorgaan.
Kies één van de onderstaande data
Datum | Uur | Locatie | Vrije plaatsen | Reserveer |
---|---|---|---|---|
Af te spreken (Op school) Je wordt binnenkort nog gecontacteerd voor het afspreken van een datum | Reservaties zijn al afgesloten |